Soms vragen mensen zich af hoe het mogelijk is dat er in een hospitium enorm uitgebreide zorg kan worden geleverd. Terwijl elders in de zorg personeelsgebrek heerst. Het antwoord is simpel: dat is mogelijk door de enorme hoeveelheid vrijwilligers die wij hebben.
Dat de verpleegkundigen ondersteund worden door zorg-vrijwilligers ligt nogal voor de hand. Ook dat er vrijwilligers zijn die de deur open doen voor de bezoekers en de telefoon bedienen zal duidelijk zijn. Maar had u gedacht dat er elke middag twee vrijwillige koks komen om te vragen wat u wilt eten? Dat gaan ze dan maken met verse ingrediënten, die ze eerst gaan halen bij de supermarkt en de slager.
We hebben ongeveer 120 vrijwilligers. Ze doen van alles. Ramen zemen, bloemvazen schoonmaken en zeepautomaten vullen. Maar ze doen ook de persoonlijke was voor onze gasten. Elke zondag komt er een pianist spelen. We hebben er vier. Er zijn vrijwilligers die de boodschappen bij Albert Heijn regelen. De digitale apparatuur en computer-programma’s moeten onderhouden en vernieuwd worden. Er zijn vrijwilligers die in de tuin werken of die alles dat kapot is repareren.
Voor de gast is het belangrijk dat de professionals en de vrijwilligers een heel hecht team vormen. Daardoor wordt er dag en nacht de juiste zorg gegeven aan onze gasten. Juist hierdoor kunnen wij onze “liefdevolle topzorg” realiseren.
Natuurlijk doen onze vrijwilligers al dat werk niet alleen voor de gasten, maar beleven ze zelf ook veel plezier aan hun werk.
Wat zeggen onze vrijwilligers er zelf over?
Eén van de mooiste momenten vond ik toen een van de bedlegerige gasten graag in bad wilde. Dat moest met de bad-brancard. Die mevrouw heeft zichtbaar genoten van dat bad! Ik vond dat zó mooi. En dat kan gewoon in het hospitium.
“Hier maak je echt het verschil: De gasten genieten echt wanneer ik voor hen de maaltijd bereid waar ze zin in hebben.”
“Ik werk altijd met veel plezier in de tuin. De gasten genieten van het uitzicht op onze prachtige tuin en daar draag ik graag een steentje aan bij.”
“Het is belangrijk de bezoekers van onze gasten het gevoel te geven dat ze welkom zijn.”
“Ik sluit me aan bij kookboeken schrijfster Karin Luiten: “Goed eten is belangrijk, ook in de laatste fase van je leven.”
“Als ICT vrijwilligers proberen we zoveel mogelijk de problemen van de gebruikers zelf op te lossen, maar gelukkig zijn er ook enkele bedrijven waar we op kunnen terugvallen als dat nodig is.”